Una setmana Pedrolo plena d’activitats
Del 20 al 28 de novembre tingué lloc la Setmana Pedrolo, organitzada conjuntament per Òmnium Alt Penedès i la secció literària de l’Agrícol.
El primer dels actes programats va ser, el divendres 20 de novembre, la conferència del professor de la UAB, Francesc Foguet i Boreu: “El teatre de Pedrolo: l’exploració dels límits”. Foguet explicà que el tema de la llibertat és essencial en el teatre de Manuel de Pedrolo i que l’autor sovint el tracta a través de personatges aparentment deslligats del context i de l’actualitat del seu moment, per tal d’esquivar la censura franquista.
El dimarts següent, Nina Valls, col·laboradora de la revista Serra d’Or, va presentar alguns exemples d’adaptacions d’obres narratives de Pedrolo al cinema i a la televisió. La més recent, Segon Origen, és una versió en un context actual de la novel·la de ciència ficció Mecanoscrit del segon origen, l’obra més venuda de la literatura catalana.
La Setmana va arribar al seu punt àlgid amb la presència a Vilafranca de la filla de l’escriptor, Adelais de Pedrolo, el divendres 27 de novembre. Al matí, la sala de l’Agrícol era plena de gom a gom d’estudiants dels instituts de la comarca. Prèviament, un grup d’alumnes havia assistit a la projecció de Segon Origen al cinema Kubrik. Adelais de Pedrolo va donar una visió global de la figura del seu pare. El va presentar com “un escriptor coherent, que va viure enfrontant-se al sistema, que reconeixia la seva condició d’aventurer .” I que “la seva obsessió va ser la recerca de la llibertat”. Al final els alumnes van fer preguntes i un grup de l’Institut Milà i Fontanals va oferir una lectura dramatitzada d’alguns textos de Pedrolo.
Al vespre va ser el torn dels adults. Una trentena de persones va assistir a la projecció de Semblança d’un apassionat i a la xerrada d’Adelais de Pedrolo, que va definir així el seu pare: “Radicalment ateu, radicalment antimilitarista, radicalment anticapitalista, radicalment antiautonomista, no tolera el pensament submís i el critica amb una visió àcida i irònica”. Pedrolo va escriure en condicions molt adverses i el que escriu procedeix del seu disgust, de la seva ira i no pas necessàriament d’una necessitat artística. Pedrolo ens ha deixat més de 120 títols, i totes les seves obres, siguin del gènere que siguin, són cròniques realistes de l’època i reivindica-
cions de les llibertats personals i col·lectives.
Finalment, com a cloenda de la Setmana Pedrolo, va tenir lloc una sortida literària a la Segarra, comarca natal de l’escriptor. Els assistents, que disposaven d’un dossier amb informació i textos literaris triats per a l’ocasió, van visitar el poble de l’Aranyó, on hi ha la casa natal de Pedrolo, que és justament el seu castell. Un breu recorregut a peu els va posar en contacte amb el paisatge segarrenc mentre anaven llegint els textos que hi feien referència. A continuació es van traslladar a Concabella per visitar l’Espai Pedrolo, que en condensa en poc espai la vida i l’obra i que està instal·lada en una sala del castell.