Tallers de foment del català
Aquest curs, Òmnium Ciutat Vella hem encetat un nou projecte de foment de l’ús del català adreçat a monitors de casals. La prova pilot s’ha fet amb l’equip del Casal d’Infants del Raval, un centre obert que treballa amb infants i adolescents del barri i que compta amb un equip de monitors i educadors força estable.
L’objectiu del taller és ajudar els monitors i educadors a prendre consciència dels seus hàbits lingüístics en les interaccions amb els infants i joves amb qui treballen, tenint en compte que ells són referents lingüístics i que aquests infants i joves del Raval no estan prou exposats al català, cosa que és un desavantatge en la seva formació i posterior inserció laboral.
Per dur a terme aquesta prova pilot s’han fet dos tallers d’una hora i mitja de durada cadascun: un taller a càrrec del Grup de Lingüistes per la Diversitat de la Universitat de Barcelona (GLiDi) i un segon taller a càrrec de Llenguaferits.
La primera sessió ha anat encaminada a fer una primera presa de consciència sobre els hàbits lingüístics i els prejudicis que molts cops els acompanyen. La realitat de la diversitat lingüística al món, els mecanismes de substitució lingüística, dades sobre evolució d’usos lingüístics al nostre país i la relació entre coneixement del català i progrés personal, són alguns dels temes tractats en aquesta primera sessió.
Entre la primera sessió i la segona, es va demanar als participants que es fixessin en el seu comportament lingüístic amb els infants i joves amb qui treballen, per tal de poder debatre la qüestió en el segon taller.
La segona sessió s’ha enfocat a facilitar el canvi d’hàbits lingüístics un cop presa consciència de la situació i de les dificultats que aquest canvi presenta. Així, el grup Llenguaferits van fer una anàlisi de les interaccions lingüístiques prototípiques en situacions de llengües en contacte, i van proposar tot un ventall de possibilitats per fer un canvi d’hàbits gradual.
Totes dues sessions han estat molt participatives i han permès detectar els esculls que dificulten una comunicació plena en català en totes les situacions, i trobar la manera de superar aquestes dificultats, que molts cops són prejudicis molt arrelats i en altres ocasions mancances del nostre entorn cultural, com la falta de referents en català a les xarxes socials.
El balanç d’aquesta primera experiència ha estat molt positiu i ha posat de manifest la necessitat de dur a terme aquest tipus de tallers de manera sistemàtica a tots els monitors i educadors del país, perquè no és possible canviar els hàbits lingüístics si primer no se’n pren consciència i es combaten els prejudicis lingüístics que els sostenen.
Si participes en alguna entitat educativa, de lleure o esportiva amb monitors, i creus que un taller així pot ser d’interès per a l’entitat, posa’t en contacte amb nosaltres: [email protected].