ÒMNIUM CULTURAL DEL BAGES HA REBUT 217 AVISOS D’INCOMPLIMENT DE LA LLEI LINGÜÍSTICA

Actualitat

[20/04/2007] El guanyador del premi Sant Jordi 2006 per la novel·la Sayonara Barcelona, Joaquim Pijoan i l’editor de Proa, Isidor Cònsul, van ser dijous, 19 d’abril, a Badalona, on van proposar una conversa distesa i força punyent que va recórrer aspectes del món literari català, Barcelona, el país, l’estat de l’art i la llengua. Amb aquesta presentació ‘singular’, Òmnium Cultural de Badalona complia la seva cita anual de portar a la ciutat el guanyador de l’últim premi Sant Jordi, activitat que coincideix amb la festa del Llibre. L’acte, que tenia el suport de l’Ajuntament de Badalona i la llibreria El Full, va tenir lloc a la sala del Refugi i va aplegar mig centenar de persones.Pijoan va destacar alguns dels elements biogràfics de la novel·la però va reivindicar el seu caràcter d’obra de ficció, molt centrada en el retorn d’un personatge i una història molt particular d’amor. En canvi, va mostrar la seva estranyesa pel fet que Sayornara Barcelona hagi estat presentada com una obra crítica amb Barcelona. ‘Això és només un dels aspectes de la novel·la’, va dir. Cònsul, per la seva part, va destacar que Sayonara Barcelona era tres coses: una novel·la de retorn, una novel·la d’amor i una novel·la d’idees. Aquest darrer aspecte va ser especialment remarcat per l’editor: ‘És una novel·la molt contemporània, de les més valentes que he llegit’. També va subratllar les cartes d’amor que el protagonista de la novel·la envia a la seva esposa al Japó. ‘Podríen formar part d’un poemari’, va dir tot citant Sam Abraham.

Òmnium Cultural del Bages, fent-se ressò de nombroses queixes de la ciutadania sobre l’incompliment de la Llei 1/1998 de política lingüística, pel que fa a l’ús del català en els àmbits regulats de l’activitat socieconòmica com la retolació dels comerços, les cartes i menús dels restaurants o els documents d’oferta de serveis, va iniciar l’abril de l’any passat la campanya ‘Fem complir la llei’, l’objectiu de la qual era (i és) tramitar les queixes que li arriben sobre establiments i professionals que no compleixen l’esmentada llei; llei que, un cop transcorreguts els cinc anys de termini donats als empresaris i empresàries autònoms per adaptar-se al seu capítol V, entrava plenament en vigor l’any 2003.

Passats quinze mesos des de l’inici de la campanya la situació és la següent:
Òmnium Cultural del Bages ha rebut un total de 217 avisos d’incompliment d’establiments localitzats majoritàriament a Manresa i a Barcelona, però també n’hi ha alguns d’altres municipis. D’aquests 217 avisos, la delegació del Bages d’Òmnium Cultural n’ha tramitat 144 a la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial, òrgan competent en matèria d’inspecció i sanció, i 7 més estan en tràmits de presentar denúncia. Els 66 avisos restants no s’han tramitat per falta de dades postals de l’establiment, perquè són accions no punibles, per impossibilitat de comprovar-ne l’incompliment o perquè es refereixen a establiments o professionals ja denunciats.

També s’ha atès unes 20 consultes sobre aspectes relacionats amb la campanya o l’aplicació de la Llei, fetes arribar per socis de l’entitat o per la ciutadania en general.

Al començament d’octubre de l’any 2003, Òmnium Cultural del Bages va rebre notificació de la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial de l’inici dels tràmits de les queixes rebudes, i donava tres mesos de marge als establiments infractors perquè es posessin al dia en matèria lingüística.

A partir de llavors s’han observat una sèrie de canvis en la retolació o en la documentació d’oferta de serveis d’alguns dels establiments, a partir de l’observació directa per part d’Òmnium Cultural del Bages o per notificació per part de l’Administració del tancament de l’expedient perquè l’establiment denunciat s’havia adaptat a la llei.

En total hi ha constància de 45 canvis en establiments de Manresa i Barcelona.

A partir d’aquesta constatació objectiva de la utilitat de la campanya, Òmnium Cultural del Bages anima els seus socis i la ciutadania catalana en general a continuar fent arribar ‘si vol anònimament’ totes les denúncies dels establiments i professionals que incompleixen la Llei de política lingüística a: Òmnium Cultural del Bages, c/ Bruc, 99, 1r 08240 Manresa (el Bages) o bé a l’adreça electrònica [email protected]. També pot fer-hi arribar qualsevol dubte o a sol·licitar els aclariments que calguin sobre aspectes de la campanya.

Des d’Òmnium Cultural del Bages, però, també es demana a l’administració local, responsable en matèria d’atorgament de llicències d’activitat i d’instal·lació de rètols, que vetlli a l’hora de concedir una llicència, perquè l’empresa o la persona sol·licitant compleixi tots els requisits previstos per les diferents lleis reguladores d’activitats, i no permeti l’obertura d’establiments que vulneren, amb els seus rètols, la Llei de política lingüística.
(16/7/2004)

N.de la R.
Amb gent com aquesta aviat solucionaríem molts problemes. Només una pregunta: on denunciar l’anterior Govern i l’actual per incompliment de la Llei de Política Lingüística?