Òmnium Baix Penedès i la Fundació Apel·les Fenosa signaran un conveni de col·laboració aquest dissabte 10 d’octubre a la presentació de l’exposició “Perucho – Miró. El Vendrell”

Actualitat

La signatura de l’acord va quedar ajornada a finals del mes de març degut al confinament per causat per la pandèmia de la Covid-19.

Entre octubre de 2020 i febrer de 2021 es podrà visitar una exposició sobre l’aventura de Joan Perucho i Joan Miró per instal·lar l’ any 1967 la Fundació Miró al Vendrell, un projecte que no va reeixir, però que va entusiasmar el poeta i l’artista fins que la ciutat de Barcelona va acollir la institució. La mostra s’insereix en els actes de l’ Any Perucho, i recorda els vincles de l’escriptor amb l’escultor Apel•les Fenosa, que son centrals per la seva instal•lació a Albinyana, prop de l’escultor.

En aquest entorn Joan Perucho va projectar amb Joan Miró instal•lar la Fundació Miró al Vendrell. L’exposició il•lustra aquesta aventura inèdita i desconeguda, i suposa una recerca que aporta llums a l’ ANY PERUCHO, en un apartat completament desconegut i mai estudiat, com ara.

D’altra banda El Vendrell ha estat designada Capital de la Cultura Catalana 2020, cosa que amplia la difusió de totes les activitats que s’esdevenen aquest any 2020.

El projecte

L’ any 1965 Perucho va comprar la casa d’ Albinyana gràcies a les gestions dutes a terme per Apel•les i Nicole Fenosa. L’escriptor havia conegut l’escultor d’ençà de la tornada a Catalunya l’ any 1957 de l’artista exiliat, i havien congriat una estreta amistat. De llavors es trobaven al Vendrell i feien excursions per les comarques tarragonines. Perucho va editar i escriure llibres i poemes sobre Fenosa.

La mostra, que està comissariada per la Fundació Apel•les Fenosa i  compta amb la investigació de Josep Lluís Pascual, que publica un llibre sobre aquesta aventura,  centra l’ atenció en l’ any 1967, quan Perucho proposa a Joan Miró fer un museu monogràfic seu al Vendrell. Perucho i Miró s’estimaven també, i l’escriptor va editar el llibre Miró i Catalunya, i especialment el llibre de bibliòfil “Les Essències de la Terra”. El projecte del Vendrell figura en moltes biografies de tots dos de manera referencial, però a partir d’ aquesta investigació  posarà llums sobre els detalls de la seva voluntat i de com, finalment, no va reeixir.

El projecte ha implicat una recerca exhaustiva  de la Fundació Miró de Barcelona, la de Palma, la Successió Miró, la família Perucho, els arxius municipals del Vendrell, els de la Diputació de Tarragona, els del Govern Civil de Tarragona, els de la família Coll.

Tot fa pensar que als inicis del 1967, Perucho i Casimir Coll, Alcalde del Vendrell, es  desplacen a Mallorca per formalitzar el projecte. El pintor es mostra favorable. Una ubicació està pensada per la casa del Tancat de la Plana, del Vendrell, que en aquell moment ha estat adquirit per uns particulars que pretenen la seva parcelació. La casa és emblemàtica, doncs havia estat propietat del músic Benvingut Socias. Es tracta d’ una finca enorme, que permet la construcció de multitud d’habitatges. L’ Ajuntament preten fer-se amb l’edifici i acollir el Museu Miró. La conclusió indica que el consistori no te capacitat per dur a terme el projecte i el propis Miró, aconsellat pels seus amics fidels, determina que ha de ser Barcelona la seu de la seva Fundació.