Manifest en commemoració del Dia Internacional de l’Educació (24 de gener de 2021)

Actualitat

Manifest llegit el dia 1 de febrer de 2021 a la concentració dels dilluns de Girona Vota per la llibertat dels presos polítics i exiliats en commemoració del Dia Internacional de l’Educació. 

1.- Presentació de la Xarxa de lluita pels Drets Socials de Girona i Salt
L’EMERGÈNCIA SOCIAL HA FET REACTIVAR LA XARXA DE LLUITA PELS DRETS SOCIALS
La Xarxa pels Drets Socials de Girona, és una organització ciutadana d’enllaç entre diverses entitats (sindicals, associacions veïnals, ONG solidàries, plataformes de persones afectades i altres), de cara a la promoció de lluites i accions en defensa de l’exercici dels drets socials fonamentals (seguretat social, salut, habitatge, educació, participació en la cultura, treball digne i drets laborals) proclamats a la Declaració Universal dels Drets Humans.


La crisi del 2008 va ser el foc que va avivar la coordinació de moltes de les entitats que defensem drets socials a Girona i Salt. Aquella crisi que encara dura, causada per la mala gestió dels governs, l’han pagat les classes populars i també les que es creien classes mitjanes, amb pèrdues significatives en tots els aspectes de la vida.


Hem patit retallades i privatitzacions en àmbits claus com la sanitat i l’educació; els desnonaments i l’espoli de l’habitatge ara en mans dels fons voltors i de la banca, la impossibilitat creixent d’accés a l’Habitatge; la precarietat en el treball, la degradació dels drets laborals i l’aprimament de la protecció social de qui l’atur o la feina no li permet viure dignament. També hem patit el malbarament dels recursos públics en forma de corrupció política que han acabat a butxaques privades i han servit per rescatar bancs. L’estat ha regalat diners públics als mateixos bancs responsables directes del desastre econòmic.


Així de crua és la situació actual, una greu pandèmia combinada amb crisi energètica i crisi mediambiental, mai viscuda per la humanitat. Tot plegat ens porta cap al col·lapse que ens pot agafar organitzades o bé amb l’individualisme com a tendència social quasi única. Les conseqüències d’aquesta gran crisi poden fer que la del 2008 la recordem com una petita anècdota.


Les entitats que hem format part de la Xarxa de Lluita pels Drets Socials des dels seus inicis hem entès que és importantíssima la nostra reactivació com actiu unificador de les lluites en tots els àmbits. Els darrers mesos hem dut a terme un procés assembleari per a analitzar la situació, per reorganitzar-nos i per ampliar la nostra base social.


Fins avui, les entitats que formen part de la Xarxa pels Drets Socials som:
* Assemblea Popular de Girona
• Càritas
• CCOO
• Coordinadora d’ONG Solidàries de les comarques gironines i l’Alt Maresme
• Coordinadora Obrera Sindical
• CUP
• Intersindical Alternativa de Catalunya
• Mesa d’Entitats per la Participació
• PAH – Girona
• Revolta Global
• SeneCat
• UGT
* Ser.gi
* Justícia i Pau
* Òmnium
* NouSol
* Casal dels Infants

La Xarxa pels Drets socials, es coordina i treballa amb quatre comissions: Habitatge, Treball, Educació i Participació.
D’aquesta manera volem garantir una colla de Drets Fonamentals com són els següents:
– Dret al treball
– Dret a la protecció social
– Dret a l’habitatge
– Dret a l’educació i la cultura
– Dret a la salut
– Dret al medi ambient
– Dret a la participació
– Dret al propi cos

2.- Manifest de la Comissió d’Igualtat d’Oportunitats, Educació i Cultura dels Infants i Joves
El passat diumenge 24 de gener es va celebrar el Dia Internacional de l’Educació i és per això que des d’aquesta comissió, us volem fer arribar que a Salt i també altres indrets de Girona ens trobem immersos en una emergència educativa, ara molt agreujada per la pandèmia. Actualment, aquest dret continua sent vulnerat en tant no es posen els mitjans i recursos necessaris per poder trencar aspectes que generen vulnerabilitat i desigualtats socials.


Volem explicar que les desigualtats estructurals del sistema educatiu continuen sense solucionar-se. Entre les principals: la segregació escolar, el fracàs i l’abandonament escolar d’alumnes a famílies migrades i/o desfavorides, i també, un pressupost educatiu inferior al 6% del PIB que estableix la mateixa LEC.


Aquest darrer punt de poc pressupost, impossibilita aspectes fonamentals com:
* La necessària reducció de ràtios a les aules d’escoles i instituts.
* Crear “Escoles de noves oportunitats” per poder donar resposta a joves que no han continuat els estudis.
*Incrementar les línies educatives de 0-3 anys i facilitar-ne l’accés a les
mateixes.
*Pal·liar la bretxa digital posada de manifest durant la pandèmia.
Per altra banda, és imprescindible,
* Reforçar el fora escola amb més activitats socioeducatives que complementin les competències del dins l’escola consolidant un entorn educatiu 360 on “l’educació” s’entengui com unes competències adquirides al llarg de la vida a dins i fora de l’àmbit escolar.
* Facilitar l’accés a les activitats fora escola per a tots els infants i joves trencant la segregació i garantir la igualtat d’oportunitats per a tots/es.
* Facilitar la inclusió dels Infants amb NEES ( necessitats educatives especials) dons encara hi ha vigents barreres socials que dificulten aquesta inclusió. L’actual pandèmia ha agreujat aquesta situació.
En aquest context, el paper de les entitats és, d’entrada, prevenir i acompanyar situacions de risc social en aquests nois i noies. Atès que la l’educació no formal és bàsica, les entitats fem servir aquesta eina clau per combatre les desigualtats en l’aprenentatge, oferint espais de reforç educatiu fora de l’horari lectiu als infants i adolescents que es troben amb massa obstacles per poder assolir l’aprenentatge escolar i seguir les dinàmiques dels curs.


Les entitats socials, en bona part, han parat el cop. Han desplegat molts esforços per mantenir l’acompanyament educatiu, fer arribar dispositius a les famílies i oferir-los suport emocional tant necessari.


Les entitats són necessàries per consolidar i ampliar els aprenentatges en el fora escola, i garantir que les famílies tinguin més recursos i competències d’aprenentatge per donar suport als seus fills i filles. En definitiva per garantir l’equitat en l’aprenentatge, la igualtat d’oportunitats d’accés a l’oci i la igualtat d’accés al lleure sense distinció de cap mena.


L’actual pandèmia ha agreujat els factors de desigualtat i han tingut un efecte multiplicador sobre els infants i joves més vulnerables.
· L’angoixa arran de les privacions materials degut a la manca d’ingressos de les famílies i la seva situació d’habitatge (afecten el rendiment educatiu dels infants)
·La manca de dispositius digitals i, sobretot, la manca de competències per fer-los servir en els infants i les famílies
· El baix nivell d’estudis i les baixes competències lingüístiques de famílies de l’alumnat en situació de vulnerabilitat
· No hi ha hagut prou recursos per compensar aquestes desigualtats educatives durant el confinament, i en calen més en els centres d’elevada complexitat. És urgent desplegar el pla contra la segregació escolar amb més celeritat.


L’EDUCACIÓ en majúscules passa per tenir una mirada integral (model 360) i per un treball conjunt de tota la comunitat: administració, entitats, escola, veïns, famílies, infants i, per tant, hem de poder donar valor a totes les accions educatives que es generen tant en el marc escolar com a fora d’ell. La participació a totes aquestes activitats ha de ser garantida amb igualtat d’oportunitats sense segregació dins dels projectes socioeducatius
Cal recordar que gaudir del lleure i de les activitats recreatives és un dret de tots els infants reconegut en la Convenció sobre els DRETS DELS INFANTS.


Així doncs, cal garantir l’accés a molts recursos d’aprenentatge passa per assegurar l’accés a internet de tots els infants, adolescents i famílies. Per no continuar ampliant l’esquerda de la desigualtat, tot i no ser suficient, ajudaria molt poder fer ús de la xarxa de manera gratuïta i garantir que tothom compti amb dispositius digitals adequats -més enllà dels telèfons mòbils, cal distribuir ordinadors o tauletes- i l’acompanyament necessari per fer un ús competent i responsable d’internet.


3r. Crida voluntariat a projectes socioeducatius de les entitats
Amb aquesta visió de conjunt, davant la manca d’efectivitat i resposta ràpida a la urgència del problema, ens agradaria fer una crida des de Girona Vota a totes les persones que puguin donar-nos una mica del seu preuat temps en forma de voluntariat, ja sigui participant directament, col·laborant amb les diferents comissions, o de la manera que els sigui possible.


Totes les entitats que treballem en projectes socioeducatius en necessitem.
Si ho creieu convenient, us agrairem molt que us poseu en contacte amb la Xarxa de Drets Socials i canalitzarem les vostres generoses ofertes de temps.


Us garantim molta feina per fer, un agraïment infinit i una gran satisfacció personal.

4t. Crida, demanda i exigència a tots els partits polítics.
Per tant, a totes les forces polítiques que ens demaneu el vot aquests dies, nosaltres us demanem dues coses:


1.- Que agafeu el compromís de desenvolupar polítiques capaces de generar una equitat educativa, d’igualtat, equilibrada i de no segregació, i que acabi també amb la segregació interna dels mateixos centres educatius, que encara existeix.


2.- Que es destinin els recursos necessaris a l’educació del dins i fora escola per fer efectiva la millor formació dels infants i joves d’avui que ja són ciutadans del demà.