L’etiquetatge en català, un repte de l’activisme lingüístic
18/11/05 (Redacció ÒC) El pedagog Joaquim Arenas va ser el protagonista de la sessió del passat 17 de novembre a “Els dijous de l`Òmnium”. Amb el títol “El català entre llengües” i dirigit amb les preguntes de Laia Martín, Arenas va repassar el panorama lingüístic català. Segons va afirmar, “hi ha molts estímuls per deixar el català marginat” i que aquests estímuls “volen desfer el sistema lingüístic actual, que és un sistema molt ecològic on cada llengua té la seva funció”. Arenas va “celebrar que l`actual Govern posi tants diners per a la normalització de la llengua” i en aquest sentit va defensar el programa d`immersió lingüística a les escoles, malgrat que va reconèixer que cal fer-hi certs retocs enfocats als nous fluxos migratoris. Es va mostrar crític amb la Unió Europea i va reclamar un “debat mundial en favor de la diversitat lingüística” ja que, afirma, “som molts més els perseguits que els globals”. Per Arenas, moltes cultures han triat la ciutadania, els trets ètnics o la religió com a factor diferencial mentre Catalunya ha triat el català, “que és molt més democràtic perquè si no hi vols ser no hi ets”. Arenas també va manifestar que “la identificació per la llengua no s`ensenya, es practica” i va demanar que es practiqués amb l`exemple per tal de defensar el català.
La sessió del passat 16 de novembre del Curs d’activisme lingüístic va comptar amb la presència de Gemma Ponsa i Bernat Gasull, que van repassar les mesures que es poden adoptar per defensar els drets lingüístics.
En l’inici de la seva intervenció, Bernat Gasull, va fer un esment de les multinacionals com Coca-Cola, Nokia o Nestlé, que no respecten la llengua catalana en l’etiquetatge dels seus productes, i va remarcar que aquestes empreses no es que no etiquetin en català per motius econòmics sinó que no hi ha cap estudi que ho pugui demostrar. Segons Gasull, ‘totes les solucions ja estan pensades’ com ho demostra, per exemple, el cas de Kellogg’s a Eslovènia que etiqueta en 15 idiomes. Segons un estudi que va fer la Plataforma per la Llengua, i que es pot consultar en aquesta exposició multimèdia, el cas de l’etiquetatge en català és l’única excepció mundial de discriminació lingüística.
També es va destacar que moltes vegades són els mateixos empresaris catalans que realitzen aquesta discriminació contra el català quan la lògica empresarial global no recomana fer-ho. ‘Torres -va afirmar Gasull- etiqueta en danès a Dinamarca i no ho fa en català aquí’.
Per tal de solucionar a aquest problema lingüístic, els ponents van fer una crida a actuar directament contra les empreses mostrant el rebuig a la seva política lingüística i degradant la seva imatge com a producte o marca comercial, ‘és el que més mal els fa’, va assegurar. D’altra banda es va valorar molt positivament la campanya empresa per la Plataforma de promoure el consum de productes en català entre institucions, ajuntaments o el Futbol Club Barcelona, aquesta campanya ha provocat una reacció en diverses empreses.