Les maletes pedagògiques. Guillem Viladot

Actualitat

Òmnium Cultural Segarra-Urgell encetà un projecte de treball en homenatge a Guillem Viladot en commemoració del centenari del seu naixement. L’institut Ribera de Sió d’Agramunt va rebre molt gratament aquest encàrrec encapçalat per la professora d’Història de l’art, Rosa Rubió a qui s’hi afegí Glòria Jové, professora de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida i Pau Minguet, director de Lo Pardal.

El projecte es treballà en dos àmbits, en 1r d’ESO a l’assignatura optativa de Projectes i en 2n de batxillerat a l’optativa d’Història de l’art.

Els objectius principals del projecte eren que l’alumnat observés, conegués, i estimés els artistes i el seu territori i que establís relacions entre les obres estudiades i l’art viladotià. Les activitats dutes a terme per aconseguir aquests objectius han estat la base per a la realització de les maletes pedagògiques.

Gerard Dago, realitzador de l’encàrrec, s’ha basat en dues maletes velles, objecte trobat, per transformar-les en unes maletes pedagògiques de poesia visual. L’objecte trobat implica una vivència directa i casual que provoca la transformació d’un objecte qualsevol en màgic i pot despertar nous significats.

Gerard Dago es va inspirar a Lo Pardal, en la poesia visual de Viladot no manipulada, blondes, safates, retalls de ferro, i en les relacions que l’alumnat de batxillerat havia fet de les obres de Viladot amb algunes de les obres analitzades en els seus estudis.

El projecte és, per tant, un treball inacabat perquè es vol veure quins diàlegs tan diversos generen i s’estableixen amb l’alumnat.