IV Jornades de l’Observatori de la llengua

Actualitat

,,,

18/04/2007
Reunits al Santuari deCura, a Mallorca, en les IV Jornades de l’Observatori de la llengua catalanapersones vinculades a diverses entitats i institucions acadèmiques d’arreu delsPaïsos Catalans, hem analitzat el model lingüístic dels sistemes educatius deCatalunya, del País Valencià i de les Illes, i a títol de conclusions,constatem:

Declaració final.

A l’any 2007, després demés de dues dècades d’aplicació i desplegament del marc legal en l’àmbit del’educació es constaten profundes diferències entre els diversos territoris deparla catalana.

Constatem que els modelslingüístics educatius que incorporem el català com a eix vertebrador obtenenmillors resultats en termes de llengua i de cohesió social.

Els canvis socials,polítics i econòmics dels últims anys demanen fer un balanç i una actualitzaciódels models lingüístics educatius vigents, per afrontar les noves realitats. Enaquest sentit, cal fomentar en el futur una major col·laboració entre lesdiferents disciplines i participants del sistema educatiu.

I per això manifestem

El nostre rebuig al’anomenat Decret Fiol o Decret de Trilingüisme del Govern Balear. El decret nos’adequa a la legislació vigent i relega el català a una posició insuficientper a garantir-ne l’aprenentatge. Per tant ens adherim a les accions de rebuiga aquest drecret empreses per moviments ciutadans i entitats de les Illes, comara l’Obra Cultura Balear.

Al País Valencià només unaminoria de l’alumnat pot assolir els objectius d’aprendre adequadament lallengua catalana, els escolaritzats en els models en valencià. Contràriament,el model d’incorporació progressiva vulnera el dret a l’aprenentatge delcatalà.

Com ja ha fet en altresocasions l’Observatori, reclamem al Govern d’Aragó la promulgació d’una llei dellengües que garanteixi a les comarques de la Franja, un model educatiu encatalà.

Considerem que a Catalunyas’ha de procurar, amb fermesa i planificació adequada, que es compleixi lalegislació vigent, especialment pel que fa a l’etapa de l’Educació Secundària.

Considerem que la millorade l’aprenentatge de les llengües estrangeres en cap cas no ha d’anar endetriment de la llengua pròpia.

L’escola no pot renunciar aincorporar el coneixement de la llengua catalana al conjunt de la poblacióescolar, independentment del seu origen.

El sistema educatiu ha derebre un major suport institucional per a poder continuar desenvolupant unpaper primordial en les polítiques de promoció de la llengua catalana.

I finalment, donat que lacelebració d’aquestes Jornades coincideix amb l’amenaça d’una nova agressió ala llengua catalana per part del govern valencià, exigim als poders públics elmanteniment i la legalització de les emissions de TVC al País Valencià, aixícom l’arxiu de l’expedient sancionador iniciat per la Generalitat Valencianacontra Acció Cultural del País Valencià. I exigim també el compliment de laCarta europea de llengües regionals o minoritàries pel que fa a la recepciódirecta de totes les emissions en català en l’àmbit de la Comunitatlingüística.