El Tinter de les Lletres Catalanes es destapa
La primera Festa del Tinter aplega la final dels premis Sambori Òmnium i Pissiganya
La primera edició d’aquesta festa ha reconegut els finalistes i guanyadors del Premi Sambori Òmnium de narrativa escolar i el Premi Pissiganya de poesia infantil en una gala celebrada a la Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona (vegeu resultats adjunts).
El lliurament de premis s’ha fet en el transcurs d’una festa creada expressament per a l’ocasió, presentada pel periodista Jordi Gil i amb l’actuació del grup de hip-hop i cultura urbana Brodas Bros.
La presidenta d’Òmnium, Muriel Casals, ha felicitat a tots els guanyadors i, d’altra banda, ha destacat que “La cultura està de celebració, perquè al País Valencià i a les Illes avui tenen més esperança”.
La novena edició del Premi Sambori Òmnium de narrativa escolar en català ha tornat a créixer tant en participació d’alumnes com de centres, amb un total de 40.246 alumnes provinents de 400 centres.
Dissabte passat, de fet, es van lliurar els Premis Sambori País Valencià. D’altra banda, la quarta edició del Premi Pissiganya de poesia infantil és un concurs adreçat a tots els alumnes de primària dels Països Catalans, promogut per la revista de poesia Pissiganya.cat.
Premi Sambori Òmnium Catalunya de narrativa escolar en català
El jurat format per Mireia Lleó, Joan Duran, Vicenç Llorca, Miquel-Lluís Muntaner, Xavier Gimeno i Mireia Vidal-Conte ha determinat guanyadors de Catalunya els següents treballs:
Cicle inicial de primària
Primer premi: La nena que no volia ser nena, de Iona Pujol Sole ( Escola Joc de la Bola de Lleida)
El jurat destaca la precisió amb què s’aconsegueix narrar el pas de voler ser un altre a ser un mateix i estimar els altres.
Segon premi: La lluna fredolica, d’Isona Zaragoza Prades ( Escola Sant Nicolau de Sabadell)
El jurat remarca l’originalitat amb què s’explica com la mitja lluna arriba a resoldre els seus problemes i a fer-se amiga de la lluna plena.
Tercer premi: El gall dormilega, d’Anna Steinmez Vallès (Escola Sant Isidre de Capçanes)
El jurat subratlla la frescor d’un conte en forma de faula que ens explica com s’acaba a la granja amb un gall per despertar-se i amb un gall per anar a dormir.
Cicle mitjà de primària
Primer premi: La història del futur, de Daniel Pérez Cruz (Escola Pràctiques de Barcelona)
El jurat ens explica que la història parla d’un nen, l’Artur, molt interessat en la lectura. Però un dia, enlloc d’agafar un llibre com els altres, en pren un de molt especial…És la força de la imaginació la que farà d’autora d’aquest llibre que ara l’Artur té entre les mans.
Segon premi: Paisatge, de Jade Borrat (Bressola Sant Galdric de Catalunya Nord)
El jurat ens explica que la història parla dels elements menuts de la natura que sovint passen desapercebuts són les peces màgiques i poètiques d’aquesta narració, escrita amb sensibilitat i imaginació. Una mirada diferent, on l’acció passa a un segon lloc.
Tercer premi: I…Paf! Un paper!,Mercè Cardona Solé (ZER del Solsonès)
El jurat ens explica que cada dia s’ha d’escriure. A l’escola, per aprendre’n, cada dia s’ha d’anar construint un i un altre paràgraf, fins arribar a tenir una història sencera…La nostra protagonista es cansa i s’avorreix, desitjaria ser un paper en blanc…Però això encara pot complicar més les coses.
Cicle superior de primària
Primer premi: Foscor, d’Ixchell Yanez Ureña (Escola Rocabruna de Picamoixons)
El Jurat ens explica que “Foscor” és un conte que atrapa, primerament, per la forma com la seva autora construeix un escenari intrigant i suggeridor. L’obra, mereixedora d’un primer premi, planteja, amb maduresa, els dubtes sobre la pròpia identitat i la seva ubicació en el temps, i aconsegueix, amb imatges poètiques i un llenguatge acurat, transmetre una sensació desconcertant d’intempèrie. El jurat també en remarca l’interès que desperten els temes que s’hi despleguen -el dubte, la por- i el ritme narratiu del conte, que és capaç de capturar l’atenció del lector a mesura que avança.
Segon premi: La llanterna i l’espelma, de Limbània Buxó López (Centre d’Estudis Gresol de Terrassa)
El jurat ens explica que “La llanterna i l’espelma” és un relat que sorprèn per la maduresa del plantejament metafòric del sentiment de superioritat, i també per l’acurada mescla de fantasia i realitat sobre el qual es construeix. A més, el jurat ha considerat que la composició és mereixedora del premi perquè està redactada amb molta cura, i perquè condueix el lector, de forma gradual, a una conclusió enginyosa i tendra que arrodoneix la història tot transmetent la importància vital del respecte, del perdó i de la reflexió.
Tercer premi: Tan junts però tan separats, de Daniel Sánchez Renedo (Escola Viñas i Viñoles de Móra d’Ebre)
El jurat ens explica que “Tan junts però tan separats” és una composició que tracta amb valentia la temàtica, no sempre fàcil d’abordar, del conflicte entre persones d’ideologies oposades. Amb un plantejament madur, el conte posa en relleu la importància del recurs de buscar en la tendresa i l’esperança les eines per a vèncer la tristesa i la por. I per afrontar, des de l’optimisme i la col·laboració entre individus, la conciliació. El fet que la composició desenvolupi aquests valors, ha contribuït a destacar-lo com a relat mereixedor del premi.
Primer cicle de secundària
Primer premi: El caçador de reflexos, de Laia Expòsito Bolivar (SI Salvador Claramunt de Piera)
El jurat remarca que aquesta narració constitueix un exercici reeixit d’imaginació, i vehiculat amb un estil fluït i un llenguatge esquitxat d‘imatges suggestives.
Segon premi: Katrina, de Núria Pou Pedret (Institut Cristòfol Despuig de Tortosa)
El jurat valora aquest escrit per l’equilibri entre la maduresa de contingut i de forma. Creatiu pel que fa a la construcció i quant a desenvolupament.
Tercer premi: Per què vas marxar?, d’Irene Mitjavila Casals ( Institut de Vic)
El jurat comenta que és una narració elegíaca que es deixa llegir gràcies a la intel·ligència de la seva escriptura i a l’elegància amb què s’evoca un retaule sentimental punyent i difícil.
Segon cicle de secundària
Primer premi: Alfil a reina, de Clara Sarrià Moreno (Col·legi Jardí de Granollers)
El jurat destaca que és un relat que palesa com pot arribar a ser d’estimulant l’encreuament entre la literatura i el joc dels escacs.
Segon premi: Els colors de Cuba, de Mònica Homs Garrido (IE Sant Joan de les Abadesses)
El jurat a premiat aquesta obra per l’espurna creativa en la forma de relat, poc fàcil de trobar, a partir d’un contingut “aparentment senzill”, com és la lluita entre creador i creació.
Tercer premi: Deixaré les presentacions per al final (La Salle Girona)
El jurat ha premiat aquesta obra per ser un relat ben trabat i ben emmarcat en el context de la Segona Guerra Mundial i que podria ser l’inici d’una novel·la , en la qual els personatges podrien anar evolucionant.
Batxillerat i cicles formatius
Primer premi: El secret de Canaan, de Jana Jubert Soler (Institut Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès)
El jurat destaca que és una obra escrita amb una llengua senzilla i eficaç, Que ens obliga a reflexionar sobre nosaltres mateixos i el que ens envolta a partir dels miralls escruixidors de la fantasia distòpica.
Segon premi: Llambordes de Montmartre, d’Elisabet Martí i Mas (Col·legi Escorial de Vic)
El jurat destaca que és una bella història, narrada en un registre entre líric i filosòfic, que s’interpel·la –i interpel·la el lector– sobre el destí i la passió de viure.
Tercer premi: Cànon en Re major, de Mariona Pino Vilanova (INS Sant Just Desvern)
El jurat destaca que aquesta és una obra que combina la duresa argumental amb un registre gairebé poètic i un plantejament literari ben resolt, que condensa en tres pàgines uns quants anys de la vida d’un personatge.
Premi Pissiganya de poesia infantil
Benvolguts pissiganyaires,
Per quart any consecutiu tenim la satisfacció presentar-vos els guanyadors del Premi Pissiganya de Poesia Escolar. El jurat de la convocatòria d’enguany, format per membres de l’àmbit de la creació i l’animació literària, ha valorat molt positivament l’enorme qualitat dels originals presentats, cosa que ens fa adonar de la il·lusió i l’empenta amb què es treballa la poesia a les nostres escoles.
I és per això que volem donar-vos l’enhorabona per la feina feta a mestres i alumnes. Ja són quatre convocatòries del premi i cada any constatem que la quantitat de poemes enviats al premi és superior, així com la qualitat dels textos. L’enhorabona a tothom! D’altra banda, hem pogut comprovar com l’Escola Orlandai, de Barcelona, fa molt bona feina amb la poesia….
Tot seguit comprovareu per què, però no per això ajornarem la felicitació: l’enhorabona!
Així doncs, un jurat format per format per Jaume Centelles, Laura López Granell, Núria Albertí i Amàlia Ramoneda ha decidit atorgar el 4t Premi Pissiganya de Poesia Escolar als treballs següents:
En la categoria de CICLE INICIAL de primària els 3 guanyadors han estat:
1r premi |
|
Títol |
LA LLUNA |
Autor |
Ares Estadella Puig |
Escola |
Escola Montalbà de Preixana (Lleida) |
2n premi |
|
Títol |
EL TAURÓ |
Autor |
Martí Pocurull Ama |
Escola |
Escola Claret de Valls |
3r premi |
|
Títol |
L’ARC DE SANT MARTÍ |
Autor |
Judit Solé Ricart |
Escola |
La Ràpita, de La Ràpita (Lleida) |
Els guanyadors de la categoria de cicle inicial d’enguany pareix que s’hagin posat d’acord amb la temàtica dels poemes. I és que els seus textos és com si s’haguessin inspirat en un llibre de coneixement del medi. Fixeu-vos-hi…:
Amb La lluna l’Ares Estadella ens descriu els diversos estats del nostre satèl·lit, com es va transformant amb diverses “cares” i com aquestes, alhora, representen el pas del temps.
Són versos d’una senzillesa que, com la lluna, ens enlluerna. El Martí Pocurull, en canvi, ens fa una petita, personal i, sobretot, divertida conferència sobre certs animals marins amb El tauró, un poema en què ens explica com són aquests “peixets” i les seues divertides preferències: “li agraden les sardines perquè tenen les escates fines” o “viu als mars calents perquè no se li glacin les dents”. La Judit Solé, com si es tractés d’un sambori, es dedica a passejar pels colors de L’arc de Sant Martí, un poema on, amb gran senzillesa, ens explica la sortida d’aquest bellíssim fenomen natural, però això sí: associat a la pluja del matí…
En la categoria de CICLE MITJÀ de primària els 3 guanyadors han estat:
1r premi |
|
Títol |
EL FANTASMA I EL VENEDOR |
Autor |
Erin Fragoso Rosal |
Escola |
Escola Montanyans de Sant Marçal, de Castellet i la Gornal |
2n premi |
|
Títol |
MALLERENGA BLAVA |
Autor |
Ona Schiavon Falcó |
Escola |
Escola Orlandai de Barcelona |
3r premi |
|
Títol |
VAIG TOCAR EL CEL |
Autor |
Samuel Mezquita McAndrew |
Escola |
Escola Orlandai de Barcelona |
Amb El fantasma i el venedor, l’Erin Fragoso, construeix un poema divertidíssim, fet de versos heptasíl·labs, en què es reprodueix una disputa del tot insòlita entre un fantasma i un venedor. El final, a la manera d’un acudit, ens enriola i ens sorprèn. Però, donat que té lloc en un cementiri i hi surt un fantasma, millor si no us en desvetllem ni un vers. Au, au, feu una ullada a la pàgina principal de Pissiganya.cat i passeu una bona estona…
De nou, torna a aparèixer la natura. En aquest cas es tracta d’una Mallerenga blava, un poema de to descriptiu en què l’Ona Schiavon Falcó (ep, fixeu-vos-hi, però si té un ocell en els cognoms!) ens explica, amb paraules que s’intueixen suaus i en veu baixa, la descoberta d’una mallerenga blava al bell mig del bosc. És delicat i tendre, aquest text…: Sembla una acròbata / en el seu branquilló /i la seva veu és aguda/ com un petit carilló. Vaig tocar el cel, de Samuel Mezquita, ens transporta lluny i a prop alhora. El pensament se’n va lluny, però torna quan el rellotge fa sonar el toc de la realitat. Un poema d’una gran sensibilitat: I de sobte el meu somni es va esvair /en trencar el rellotge/ la pau del matí.
En la categoria de CICLE SUPERIOR de primària els 3 guanyadors han estat:
1r premi |
|
Títol |
ADÉU A LES PARAULES |
Autor |
Anna Ruano Hurtado |
Escola |
Escola Joan Rebull de Reus |
2n premi |
|
Títol |
HAIKÚ VERD |
Autor |
Martina Tristany Rodríguez |
Escola |
Escola Pau Casals de Montmeló |
3r premi |
|
Títol |
SONET DE L’ELEFANT |
Autor |
Edgar Alfonso Alquézar |
Escola |
Escola Alberich i Casas de Reus |
Adéu a les paraules és un text de l’Anna Ruano que es menja a si mateix. Sí, sí, e_ u_ te_t que es m_e_ja a si ma_t_ix! Sorprèn l’originalitat d’aquesta proposta que fa referència al propi procés d’escriptura: Desapareixen esmicolades/ esmicolades en mil bocins/ bocins que deixen empremtes/ empremtes de paraules que jo havia escrit. Haikú verd, de la Martina Tristany, ens mostra, com no podia ser d’una altra manera, la grandesa de les coses petites. La d’una gota d’aigua que regalima aliena a tots nosaltres (i nosaltres a ella): Petita gota/ lliscant per l’herba verda/ en dies de sol. El Sonet de l’elefant, de l’Edgar Alfonso que, sigui dit de passada, ens recorda al mític Elefant, de Josep Carner, ens explica amb gran detall les grandeses d’aquest colós de la natura: La meva trompa és la més gran/ perquè amb ella em puc dutxar/ aliments o palla puc menjar/ igual que tots els del meu clan.
I, finalment, en la modalitat especial de POESIA VISUAL, els guanyadors de cicle superior han estat:
1r premi |
|
Títol |
PORTA DELS SENTIMENTS |
Autor |
Judith González Badia |
Escola |
Escola Orlandai Barcelona |
2r premi |
|
Títol |
IDEES |
Autor |
Carla Ribas Sánchez |
Escola |
Escola Orlandai Barcelona |
3r premi |
|
Títol |
PEIX IRISAT |
Autor |
Laura García Cebrián |
Escola |
Serra de Miralles de Tordera |
La porta dels sentiments, de la Judith González, ens presenta un cor amb una clau que recorda força la clau de Joan Brossa i que ens fa adonar que tot el que sentim passa pel cor i que, en bona mesura, tenir-ne la clau és una garantia d’autoconeixement i de força.
Amb Idees, de Carla Ribas, enllacem amb el clàssic concepte d’exemplificar una idea en tant que bombeta que s’engega. Aquest, però, apareix esmicolat, amb tot de bocins que ja no serveixen: tal i com s’esdevé amb les idees desestimades.
En Peix irisat, de Laura Garcia, hi veiem un peix de la boca del qual ix el concepte: aire.
Els 12 guanyadors varen rebre els seus premis consistents en 12 lots de llibres, cortesia d’Andana Editorial i 4 entrades per al Museu de la Vida Rural, de l’Espluga de Francolí, per a ells i la seva família, durant la cerimònia de lliurament del 4t Premi Pissiganya.cat de poesia escolar, que va tenir lloc el passat 29 de maig, a la Biblioteca Jaume Fuster, de Barcelona, en el marc d’El Tinter de les Lletres Catalanes, la festa literària per a joves de 6 a 18 anys en què es donen els premis Sambori-Òmnium Catalunya i Pissiganya.
A més, els seus treballs s’han publicat a Pissiganya.cat i ben aviat se’n farà una exposició amb la reproducció a color dels textos guanyadors al Museu de la vida rural de l’Espluga de Francolí.
Enhorabona als guanyadors, així com als participants i, sobretot, moltes gràcies a les mestres que ho han fet possible!
Visca la poesia i visquen els xiquets poetes!