Drets lingüístics dels consumidors

Actualitat

,,,

L’estatut del consumidor determina els drets lingüístics dels consumidors. Als efectes d’aquesta Llei es consideren consumidors les persones físiques o jurídiques de qualsevol nacionalitat o residència que, com a destinataris finals, fan l’adquisició, fan ús o gaudeixen, dins el territori de Catalunya, de béns i de serveis per al seu consum o ús particular, familiar o col·lectiu, sempre que el proveïdor tingui caràcter empresarial o professional o sigui la mateixa Administració pública

– Expresseu-vos lliurement en català en els establiments comercials, tant oralment com per escrit; us han d’entendre.

– Fixeu-vos en les senyalitzacions i els cartells d’informació general de caràcter fix de l’establiment (sortida, caixa, begudes…) perquè han de ser sempre, almenys, en català.

– Tingueu en compte que els documents d’oferta de serveis (catàlegs, prospectes…) han de ser redactats sempre, almenys, en català.

– Recordeu que teniu dret a disposar dels documents privats en català (contracte privat de compravenda…), sempre que així ho acordin les parts.

– No oblideu que els contractes d’adhesió (contracte de serveis financers, d’assegurances, de subministraments…) han d’estar a la vostra disposició en català.

– Pareu atenció amb els xecs, pagarés, talonaris i altres documents oferts per les entitats financeres; han de ser sempre, com a mínim, en català.

– Fixeu-vos que les empreses de serveis públics (transports, subministrament, comunicacions…) han d’emprar sempre, almenys, el català en la retolació i en les comunicacions megafòniques.

– Tingueu present que les dades obligatòries i les informacions voluntàries addicionals dels productes artesanals i els catalans que gaudeixen de denominació d’origen, comarcal i de qualitat, han de ser, necessàriament, com a mínim, en català.

– Atenció quan demaneu en els establiments de restauració les cartes de plats, de vins, de postres, els menús; perquè han de ser, com a mínim, en català, així com el llistat de preus.

– Tingueu en compte que podeu escollir la redacció en català d’un document notarial. Si hi ha més d’un/a atorgant, en la llengua que acordin. Si no s’escull expressament la llengua, el document s’ha de redactar en català.

– Recordeu que els establiments de reparació d’electrodomèstics han de disposar sempre de tota la documentació i informació, almenys, en català.

– Penseu que teniu dret a un pressupost de prestació de serveis a domicili redactat, almenys, en català.

– Recordeu que els establiments de neteja tèxtil i els tallers de reparació de vehicles automòbils han d’exhibir al públic un cartell d’informació als usuaris redactat, almenys, en català.

– No oblideu que les grues han d’exhibir al públic, almenys en català, els preus aplicables per quilòmetre recorregut i per serveis concrets.

– Tingueu present que els contractes que us lliurin les agències de viatges han de ser redactats, almenys, en català.

– Si com a consumidors i consumidores no respecten els vostres drets lingüístics, demaneu els fulls oficials de reclamació/denúncia i trameteu el full destinat a l’Administració, a l’Oficina Municipal o Comarcal d’Informació al Consumidor més propera, a l’Agència Catalana del Consum, als Serveis Territorials del Departament de Comerç, Turisme i Consum, (adreces: http://www.consumcat.net/adreces.aspx) o a les Oficines de Garanties Lingüístiques 

www.icconsum.org

Font: Agència Catalana del Consum, 2004
http://www.icconsum.org/TemesConsum/Htmls/frames.htm

Més informació:

Tarjeta
Racó Català
Quinspreus.com 
Tríptic