Debat ètic sobre la privacitat del “Big data” a la segona xerrada de Càpsules de ciència

Actualitat

Els tres ponents van parlar sobre com ha evolucionat el turisme per adaptar-se a les noves necessitats dels usuaris i de com s’està transformant la societat de la informació amb la irrupció de les tecnologies.

El dijous 18 de desembre de 2015 es va fer la segona xerrada del cicle Càpsules de ciència. Es va oferir una conversa dedicada al “Nou turisme, noves ciutats: Girona, ciutat intel·ligent” entre Josep Lluís de la Rosa, director del Màster en Smart Cities de la Universitat de Girona; Maurici Carbó, professor de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona; i Marta Madrenas, regidora d’Urbanisme i Activitats i de Dinamització del Territori.
 
Josep Lluís de la Rosa va encetar la xerrada amb una diagnosi de la presència de la tecnologia a les ciutats actuals i en les del futur. Maurici Carbó la va complementar amb algunes dades. Va afirmar que, malgrat la crisi, el sector no ha parat ni pararà de créixer. Es preveu que al 2020 hi hagi un milió cinc cents mil viatgers, és a dir, el doble que en l’actualitat. 
 
Seguidament, Marta Madrenas va remarcar la importància de la governança intel·ligent (aquella que utilitza noves eines –com dispositius sensors- per a vetllar pel benestar del ciutadà) a les administracions locals. En aquest punt, De la Rosa va afegir que el futur del sector turístic serà analitzar com està el sector a través de les noves tecnologies i, un cop fet, estructurar-lo. Per posar un exemple, s’analitza, amb dispositius sensors als mòbils, les mobilitzacions dels ciutadans i, fins i tot, el motiu. I a partir d’aquí es decideix com es treballa el turisme.
 
Això va servir per parlar del Big data i es va proposar un debat sobre si és lícit utilitzar informació privada per garantir el benestar dels ciutadans o establir estratègies turístiques. Madrenas va explicar que hi ha carrers en els que els veïns demanen que s’hi instal·lin càmeres però és un tema delicat. Els tres ponents van acabar aclarint que la tecnologia sempre anirà per davant de la legislació però que, en la mesura que es pugui, s’anirà definit què és legal i què no. De la Rosa creu que és veritat que hi ha molts riscos però en fa un balanç positiu; creu que, en general, les empreses o agències turístiques es sabran adaptar als nous canvis constants i aprofitar-los de manera coherent i lícita.