Somescola.cat reclama mantenir el model d’escola catalana el curs vinent
La coordinadora cívica i educativa fa una crida a mobilitzar-se el 14 de juny
Somescola.cat reclama mantenir el model vigent d’escola catalana, aquest 2 de juny que ja es pot fer efectiva la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga a cinc escoles catalanes a impartir en castellà un 25% de l’horari lectiu. La coordinadora d’escoles cíviques i educatives fa una crida a la mobilització conjunta de la comunitat educativa i del país per impedir el trencament del model educatiu català.
Somescola demana fermesa a la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per mantenir el model, a partir del curs vinent. Perquè l’escola catalana és un model d’èxit de 30 anys; una eina clau per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i la qualitat educativa; un model que no segrega els infants per raó de llengua i garanteix el coneixement del català i del castellà.
La sentència del TSJC trenca la unitat d’ensenyament a Catalunya, perquè cinc escoles tindrien un tractament del català diferent, conculcant la legislació pròpia que emana del Parlament de Catalunya. Somescola recorda que els pares que han denunciat la regulació de les llengües en aquestes classes havien signat també el seu acord amb el Projecte Lingüístic de Centre. Per tant, la coordinadora es pregunta: què en fem, de la voluntat dels altres 24 pares de l’escola que volen que els seus fills siguin escolaritzats com fins ara?
Somescola reitera que no són els jutges els qui han d’aplicar els percentatges adequats de les diferents llengües a l’escola. De fet, les sentències judicials havien coincidit fins ara en què els percentatges lingüístics de cada escola s’havien d’aplicar per estrictes qüestions pedagògiques i que era la Generalitat qui tenia aquesta prerrogativa. La coordinadora recorda que els principis d’una societat democràtica es pacten, com reflecteixen les competències compartides per la Generalitat i l’Estat en matèria educativa.
Els atacs i l’hostilitat política i judicial contra el català a l’escola, per convertir-lo en una llengua minoritària i de segona, no són un fet nou ni aïllat. Les últimes sentències judicials, derivades de la interpretació que el Tribunal Constitucional fa de l’Estatut escapçat, juntament amb les polítiques educatives del govern del PP i la promulgació de la LOMQE, passen per sobre de les decisions del Parlament de Catalunya. La LOMQE que ens volen imposar no resoldrà cap dels problemes que té avui plantejats l’educació.
Aquesta ofensiva judicial i política trenca, de fet, el pacte implícit de respecte per la nostra llengua i la nostra cultura establert a la Transició. Els atacs contra la llengua es repeteixen al País Valencià, on uns 100.000 alumnes no es poden escolaritzar en la llengua pròpia, i a les Illes, on el govern Bauzá també vol trencar el consens social assolit el 1986, amb el PP inclòs.
Les tres plataformes educatives dels Països Catalans -Escola Valenciana, Assemblea de Docents de les Illes i Somescola- són conscients que som una unitat lingüística i, per això, la setmana passada van fer una crida conjunta a la mobilització del 14 de juny a Barcelona, amb el lema: “Per un país de tots, decidim escola en català, de qualitat i per a tothom”.