Som Escola alerta a Manresa que el decret educatiu de les Illes pot arribar a Catalunya

Actualitat

El projecte del govern balear d’implantar el trilingüisme en detriment del català al sistema educatiu i que ha provocat la revolta de mestres, professors i famílies “és el que després volen fer aquí”.

El projecte del govern balear d’implantar el trilingüisme en detriment del català al sistema educatiu i que ha provocat la revolta de mestres, professors i famílies “és el que després volen fer aquí”. Amb aquesta rotunditat es va expressar ahir al vespre el professor mallorquí Joan Servera en la presentació a Manresa de la plataforma Som Escola en defensa de l’escola catalana i contra la nova llei Wert. Segons va opinar Servera, a les Illes “han fet el que us tocarà a vosaltres d’aquí a poc, perquè ho voldran aplicar a Catalunya”. Va explicar, però, que el govern balear no s’esperava la resistència de la comunitat educativa, i que l’actitud del col·lectiu “és un exemple de dignitat perquè les manifestacions no han estat en defensa dels seus interessos, sinó dels seus alumnes”. Servera també va dir que “els únics que dubten de l’existència dels Països Catalans som nosaltres mateixos, perquè ells”, en referència al govern espanyol, “fan el que fan per això”.
 
La presentació de Som Escola es va fer a l’auditori de la Plana de l’Om. Hi van assistir una cinquantena de persones, i, a més a més de Servera, també hi va prendre part la portaveu del col·lectiu, Teresa Casals. Va fer memòria dels esforços que es van haver de dur a terme per formar professors per poder tirar endavant la immersió lingüística. “Va ser un miracle. Ningú no va imposar res a ningú”, senzillament “no podíem separar els nens en funció de la llengua que parlaven a casa”.
 
També va parlar el membre de Som Escola Josep Maria Cervelló, que va assegurar que la nova llei Wert és “pura ideologia” que parteix de la base que el castellà té un rang superior a la resta de llengües. Va opinar que es tracta d’un intent per “posar fi a una aventura pedagògica per introduir un parèntesi a 30 anys d’escola catalana”, i va defensar que la immersió “ha estat un èxit” perquè ha “garantit la igualtat d’oportunitats i la cohesió social. En canvi, ens volen fer creure que és una anomalia, una amenaça”. Per a Cervelló, els grans perjudicats del monolingüisme serien els castellanoparlants.
 
Finalment va participar a l’acte la jurista Eva Pons. Va explicar que la Constitució ja considera que el castellà té un estatus superior al català, i que intentar canviar el model lingüístic i educatiu de Catalunya s’ha convertit en una obsessió amb la finalitat de treure les competències en educació de les autonomies. (crònica de Jordi Morros a Regió7)