Prop de 12.300 alumnes presenten obres artístiques en català i contra les desigualtats educatives al Sambori d’Òmnium 

Actualitat

Xavier Antich celebra l’augment de participació al Sambori, que arriba a 168 centres de Catalunya, Andorra, la Franja, l’Alguer i la Catalunya Nord

Barcelona, 24 de maig de 2024- Òmnium Cultural ha culminat la Mostra Sambori, que ha comptat amb la participació de 12.297 alumnes de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de 168 centres de Catalunya, d’Andorra, la Franja, l’Alguer i de la Catalunya Nord, amb les Festes Sambori, que enguany i per primer cop, s’han celebrat de forma descentralitzada a set indrets del país. El Sambori és un dels principals projectes de cohesió de l’entitat per fer front a les desigualtats educatives i té l’objectiu d’enfortir les expectatives de futur i el sentiment de pertinença promovent l’esperit crític, el treball en equip i l’emancipació cultural, a través de la creació de propostes artístiques audiovisuals, teatrals, literàries o plàstiques d’autoria col·lectiva i en català, a les aules d’escoles i instituts d’arreu del territori, durant el curs escolar. 

“Celebrem que tants alumnes i docents mostrin el seu compromís amb la llengua catalana. El Sambori és una demostració més del poder que té l’escola per fer de la llengua compartida un element transversal de pertinença i de cohesió”, ha assegurat el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich.

En total, els centres que han participat al Sambori han presentat 263 obres que treballaven temàtiques escollides pel mateix alumnat com el feminisme, l’ecologisme, l’antiracisme, el pacifisme, la defensa i la cura del territori, la diversitat de gènere, la salut mental, l’antibullying, la memòria històrica, la defensa del català i la multiculturalitat, entre d’altres. I per fer-les, s’ha potenciat la creació de vincles i sinergies entre els alumnes i les entitats de l’entorn local. De les obres presentades, 10 han estat mencionades per un jurat de referència en l’àmbit cultural. En aquest sentit, Antich ha reivindicat el Sambori com un espai de creació cultural que vol fer de la llengua catalana “una eina per a l’expressió, promovent-ne l’ús social i el vincle emocional, combatent les desigualtats i la segregació escolar”.

Aquest curs, a més, i davant del creixement del nombre d’alumnes participants any rere any, Òmnium ha optat per descentralitzar la Festa Sambori i celebrar-ne set de simultànies a les Comarques Gironines (Santa Coloma de Farners), a la Catalunya Central (Igualada), als Pirineus-Ponent (Agramunt), als Vallesos-Maresme (Sabadell), al Camp de Tarragona (Tarragona) a l’àrea metropolitana de Barcelona i rodalies (Barcelona), i a les Terres de l’Ebre (Móra la Nova). En total, hi han participat més de 5.000 alumnes d’un centenar de centres educatius del país. 

Des de fa més de 60 anys, Òmnium treballa constantment per promoure la llengua com un vehicle d’expressió creativa i de vincle emocional. Per això, després d’avaluar l’impacte del Premi Sambori als centres educatius catalans, l’entitat va decidir actualitzar el projecte perquè donés resposta als reptes i realitats de país, permetés l’accés de qualsevol infant o jove i complís els objectius de cohesió social. En aquest sentit, el Sambori aposta per la creació d’obres que utilitzin nous llenguatges, que siguin d’autoria col·lectiva i que promoguin l’ús social del català.