Òmnium Cultural engega la campanya #CompartimCultura

Actualitat

L’entitat aglutina en un sol lloc web totes les iniciatives culturals sorgides de manera espontània durant el confinament i oferirà cada tarda accions culturals en viu per a tots els públics

Barcelona, 20 de març 2020.- Òmnium Cultural ha engegat aquesta setmana la campanya #CompartimCultura. Es tracta d’una plataforma de continguts digitals per difondre i compartir la cultura en català, davant la important crisi sanitària causada pel coronavirus que afecta notablement, entre d’altres, aquest sector. En el lloc web que es posa en marxa aquest divendres l’entitat recopila les iniciatives al voltant del consum cultural que han anat sorgint de manera espontània. D’altra banda, la campanya #CompartimCultura també posa en marxa a partir de dilluns “Confins Culturals”, una proposta de streamings per a tots els públics i es podrà seguir al canal de Youtube d’Òmnium Cultural. Òmnium col·labora de manera estreta amb el sector cultural per analitzar i consensuar mesures conjuntes en un futur per revertir la greu situació que afecta el sector arrel de la crisi sanitària. Jordi Cuixart, president d’Òmnium Cultural condemnat a 9 anys de presó per l’exercici de drets fonamentals, ha estat l’encarregat d’inaugurar la campanya aquesta setmana. “La lluita genera esperança mentre va fent camí”, ha piulat Cuixart tot citant l’obra Esperança dins la foscor de Rebecca Solnit, l’obra recomanada.

Òmnium aglutinarà doncs totes aquelles propostes culturals, gratuïtes i en català que han sorgit espontàniament durant el confinament per la crisi sanitària. Al nou web #CompartimCultura s’hi pot trobar tota l’oferta cultural estructurada en 4 eixos clau: llegir, mirar, escoltar i crear. Llegir per aprofitar i esprémer totes les iniciatives llançades des del sector editorial, tant llibres com revistes i publicacions; mirar per descobrir i redescobrir les múltiples creacions en format audiovisual; escoltar per transportar-se a través de la música; i crear, on l’usuari passarà a participar activament en tallers i formacions, entre d’altres.

Pel que fa als “Confins Culturals” via streaming, la primera serà a les 17 h i anirà dirigida als més petits, amb els contes dels rondallaires Vivim del Cuentu. Dues hores més tard, a les 19 h, serà el torn de la Literatura a domicili. Es tracta de  tertúlies literàries, una finestra per al sector literari, que tant està patint aquesta emergència a les portes de Sant Jordi: presentacions virtuals amb els escriptors i llibreters. Dilluns l’encarregada d’inaugurar-les serà Carlota Gurt, Premi Mercè Rodoreda d’Òmnium Cultural 2019 amb els contes de Cavalcarem tota la nit. L’acompanyarà el llibreter Xavier Vidal de la llibreria Nollegiu. Tancaran la setmana David Nel·lo, Premi Sant Jordi de novel·la 2019 amb Les amistats traïdes i divendres Gemma Ruiz amb el llibre Ca la Wenling. I a les 22 h, per tancar el dia, podrem veure l’original prisma de la cultura popular creat per Virus Popular. Format per 5 persones que coneixen molt de prop la cultura popular i amb el lema “Contra el virus, bona cara!”, aquesta iniciativa explica com la humanitat ha anat interioritzant i fent seves les conseqüències de les crisis sanitàries que han sacsejat la història. Mentre duri la campanya s’aniran sumant més accions de streaming al llarg de  tot el dia.

La iniciativa #CompartimCultura ja està activa a xarxes amb el tret de sortida del president de l’entitat, Jordi Cuixart, i també del vicepresident, Marcel Mauri, que ha triat el flamant Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2020, el poeta Enric Casasses i el seu llibre El nus la flor. Ja s’han sumat a la campanya desenes de noms reconeguts del món cultural i la societat civil, com els actors Lluís Marco i Sílvia Bel; els músics Caïm Riba i Borja Penalba; Víctor Garcia-Tur, Premi Mercè Rodoreda 2018; Màrius Serra, Enric Gomà o l’editor Joan Sala, entre molts altres.