Continua la campanya Fem complir la llei engegada per Òmnium Cultural del Bages

Actualitat

Joan Antoni de Boixadors i de Pinós,un badaloní il·lustre i il·lustrat, però un perfecte desconegut a la sevaciutat

Després de dos anys de l’inici de la campanya Fem complir la Llei, Òmnium Cultural del Bages ha rebut 560 queixes de ciutadans i ciutadanes de diferents comarques de Catalunya sobre l’incompliment de la Llei de política lingüística i 62 consultes sobre drets lingüístics i aspectes relacionats amb l’esmentada llei.

Tot i la moratòria de cinc anys que preveia la Llei 1/1998 de política lingüística perquè els empresaris i empresàries autònoms s’adaptessin a les disposicions relatives a l’activitat socioeconòmica, encara ara podem trobar establiments que han iniciat la seva activitat que no poden atendre la clientela si aquesta s’expressa en català, i han instal·lat un rètol que incompleix plenament la llei. I això encara és més greu si tenim en compte l’existència d’organismes públics, la missió dels quals és vetllar per la promoció de l’ús del català, i d’organismes administratius, la missió dels quals és fer complir les lleis, com ara no atorgar una llicència d’obertura si el local ‘en aquest cas el rètol que s’hi ha instal·lat’ no compleix la llei.

Òmnium Cultural del Bages s’ha fet ressò de la quantitat de queixes i consultes rebudes, mostra inequívoca de l’interès d’un gran sector de la nostra societat que, sense entrebancs, vol poder viure en català i exigeix que es compleixi i es faci complir la llei en matèria lingüística.

La Subdirecció General de Consum, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum, òrgan competent en matèria d’inspecció i sanció, ha respost tots els avisos que la ciutadania ens ha fet arribar. En aquests moments hi ha 77 comunicacions d’inici d’actuacions, 134 d’arxivades, majoritàriament perquè un cop l’establiment ja ha estat informat, ha adequat el rètol a la normativa, entre les quals, 23 de Manresa o 57 de Barcelona; però també una quantitat important de 54 comunicacions d’arxiu provinents de la comarca del Maresme; s’han incoat 41 expedients sancionadors, entre els quals, 20 corresponen a Manresa, 13 a Barcelona i la resta a establiments d’altres municipis, i s’han traslladat 66 queixes a altres administracions.

En aquests moments, gràcies a aquesta campanya d’Òmnium Cultural del Bages, el paisatge lingüístic d’algunes poblacions ha canviat. A Manresa, per exemple, s’ha recuperat el català en molts i molts rètols, alguns d’antics, però altres de recents, que s’havien instal·lat darrerament, un cop aprovada i plenament vigent la Llei, i ara podem constatar que s’arriba gairebé al 100% dels rètols que ens identifiquen com a país. Establiments diversos, basars, locutoris, carnisseries, que ‘potser per desconeixement’ no havien instal·lat els rètols fixos, almenys, en català, ja els han adequat.

No ens hauria d’estranyar ni hauria de ser notícia que una llei es compleixi, ni que els òrgans competents vetllin pel seu compliment i, si s’incompleix, aquests apliquin les mesures previstes en la mateixa llei, que poden arribar a la sanció. Però en aquesta campanya ha estat la perseverança de la ciutadania, preocupada per l’ús discriminatori, en alguns casos, de la llengua catalana i per l’incompliment d’una llei que, d’entrada, pertoca al Govern de promoure’n el compliment, que ha contribuït que el Departament de Consum passés a l’acció.

Des d’aquí, doncs, demanem a l’Administració que actuï de la mateixa manera davant les lleis, siguin quines siguin, i que actuï amb el mateix criteri i rigor per garantir la igualtat de tots els ciutadans.

De la mateixa manera, encoratgem els ciutadans i les ciutadanes a continuar fent valer els seus drets lingüístics, alhora que els informem de l’existència de les Oficines de garanties lingüístiques, que formen part de la Secretaria de Política Lingüística, la informació sobre les quals es pot trobar aquí, que atenen totes les persones que volen formular consultes, queixes o denúncies a l’entorn del dret a viure en català, i en aranès, a la Vall d’Aran; que tramiten les queixes i denúncies perquè els organismes competents facin una inspecció i, si cal, imposin una sanció; que ofereixen assessorament i recursos a les empreses o entitats objecte de queixa i denúncia per facilitar-los l’ús del català, i assessorament jurídic especialitzat.

Òmnium Cultural del Bages

Manresa, agost de 2005

Teniu a la vostra disposició el tríptic de la campanya 

Si voleu conèixer tota la legislació lingüística, cliqueu aquí

Més informació:

Racó Català
Regió 7 – Més Manresa (21-09-2005) 
Més Manresa (12-09-2005) 
Regió 7 (26-08-2005)
Europa Press
El Portal de Manresa
Quinspreus.com
Àrea de Normalització Lingüística – Ajuntament d’Alcúdia
Llagostera.com
Vilaweb – EL PUNT
Vilaweb
AVUI (28-08-2005) 
e-notícies  
L’avanç

Nota de premsa febrer 2005
Nota de premsa setembre 2004
Nota de premsa juliol 2004
Nota de premsa novembre 2003

Annex:

FEM COMPLIR LA LLEI

Dades 24 d’agost de 2005

Totals des de l’inici de la campanya:

Queixes rebudes: 560
Queixes presentades a la Subdirecció General de Consum
Servei d’Inspecció de Disciplina de Mercat i Consum: 422
 
Consultes referents a l’aplicació de la llei: 62

Respostes DGC

Comunicació d’inici de les actuacions: 77

Comunicació d’arxiu de les actuacions: 134
 Manresa: 23
 Barcelona: 57
 Cabrerade Mar: 1
 Mataró: 18
 Premià de Mar: 16
 Vidreres: 1
Vilassar de Mar: 18

Comunicació d’incoació d’expedient sancionador: 41
 Manresa: 20
Barcelona: 13
Cabrera: 3
El Masnou: 1
El Prat de Llobregat: 1
Premià de Mar: 1
Vidreres: 1
Vilassar: 1

Trasllat a altres administracions competents: 66
Manresa: 4
Barcelona: 7
Cabrera de Mar: 1
L’Ametlla de Mar: 23
Mataró: 11
Premià: 4
Vilassar: 12
Vidreres: 2
Terrassa: 1
Tossa de Mar: 1