Els premis Lacetània 2016, als quals han optat una trentena de treballs, ja tenen guanyadors

Actualitat

Els jurats dels 6 premis Lacetània convocats en aquesta edició fan públics els veredictes.

Premi Antoni Esteve per a estudis en el camp de les ciències naturals, de la salut, socials o filologia, o també sobre patrimoni artístic, documental o tecnològic, emmarcats en la Catalunya central. Dotat amb 1.500 euros per la família Esteve. Convocat pel Centre d’Estudis del Bages i Òmnium Cultural. El jurat decideix atorgar el premi a Glòria Ballús i Casòliva, pel treball: Joaquim Pecanins i Fàbregas (1883-1948): un exemple de músic dedicat a la música culta i a la tradició oral. La seva aportació a l’Orfeó Manresà. El jurat valora les aportacions inèdites que fa aquest treball d’investigació sobre un dels principals directors de l’Orfeó Manresà (1908-1918) de manera acurada, minuciosa i exhaustiva.

Premi Fundació Orfeó Manresà a una composició musical per a cor, per ser cantada en català. Convocat per la Fundació Orfeó Manresà i dotat amb 600 euros per Framun SA “Memorial Pasqual Piñot i Busquet”. El jurat acorda per unanimitat deixar desert el premi, atès que cap obra presentada complia el nivell exigit per ser mereixedora d’aquest reconeixement.

Premi Pare Ignasi Puig i Simon per a projectes de recerca sobre la Manresa ignasiana, sobre l’estada de Sant Ignasi de Loiola a Manresa (1522-1523), sobre la ciutat que el va acollir o l’empremta que hi va deixar. Convocat per l’Ajuntament de Manresa i dotat amb 1.000 euros per Tertúlies a la Cuina. Atorgat al treball: La dona a Manresa i Catalunya en temps d’Ignasi de Loiola (1491-1556). Proposta de revisitació dels ‘Monumenta Ignatiana’ des d’una perspectiva de gènere, de Mireia Vila i Cortina. El jurat ha valorat que la proposta de treball presentada compleix plenament les bases del concurs. És un treball que permetrà omplir un buit important de coneixement en l’àmbit de la història i de la societat catalanes de l’època i que aborda un tema d’estudi nou en l’àmbit jesuític.

Premi Regió7 de Comunicació per a iniciatives informatives en qualsevol mitjà de comunicació social: premsa escrita, ràdio, televisió, vídeo, CD Rom o Internet, sobre temes de les comarques de l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Solsonès, la Cerdanya, l’Alt Urgell i el Baix Llobregat Nord. Convocat i dotat pel diari Regió7 amb 200 euros. Atorgat a Josep Maria Casas i Sabata pel programa Ciència a l’Abast de Tothom, que presenta i dirigeix a l’emissora La Veu de Navàs, des de l’any 2000. S’ha valorat de forma molt especial el fet que una emissora local en un municipi petit mantingui durant setze anys un programa de divulgació científica que, al llarg de 130 programes, ha ofert una amplíssima visió del món de la ciència.

Premi Revista Dovella Treball de Recerca per a Joves a estudis sobre qualsevol aspecte de la Catalunya central, fets per estudiants de Batxillerat i Cicles Formatius, en l’àmbit d’humanitats i ciències socials i en el cientificotecnològic. Convocat i dotat amb 250 euros per als autors i subscripció a la revista Dovella per al professor tutor pel Centre d’Estudis del Bages. El jurat decideix atorgar el premi al treball Vi de tina de pedra seca. Un vi extremadament català, de Miquel Àngel Pérez Sáez, del qual és professora tutora Francesca Miquel, de l’IES Samuel Gili i Gaya, de Lleida. El jurat valora l’estudi que fa sobre la història i importància del vi al Bages, així com l’anàlisi de l’elaboració del vi autòcton en les tines al camp de pedra seca i la valoració que en fan diversos restauradors de prestigi. 

Premi Sibelius-La Casa dels Pianos a la Millor Cançó per a una composició musical inèdita, amb lletra íntegrament en català. Convocat i dotat per l’establiment Sibelius-La Casa dels Pianos amb 150 euros i l’enregistrament del tema en estudi. Atorgat a l’obra: La crueltat de l’oblitcomposta pe grup Il·lúria, format per Martí Senserrich (percussió i veus), Pau Senserrich (saxo alt), Ricard Cots (guitarra, baix i veus) i Steen Knudsen (piano i veu principal), pel seu text, l’originalitat i la frescor en la composició.